Opinie osób, które skorzystały już z konkretnej usługi lub przedmiotu mają znaczący wpływ na pozostałych. Jeśli w danej firmie przeważają pozytywne wypowiedzi, istnieje duże prawdopodobieństwo, że potencjalni klienci zasugerują się nimi i wybiorą właśnie to miejsce, ponieważ nie będą chcieli ryzykować z przedsiębiorstwem, mającym sporą liczbę negatywnych ocen.
Poważny wpływ opinii
Wystawionej i ostatecznej ocenie podlega wiele czynników. Może to być jakość oferowanych produktów, czas dostawy, kontakt ze sklepem czy chociażby cena. Z przeprowadzonego przez Mobile Institute oraz Rzeczpospolitą badania wynika, że 78% osób, zanim zdecyduje się na transakcję w sklepie online, czyta recenzje użytkowników, którzy skorzystali już z oferty. Znaczenie będzie miało również to, kto dzieli się z nami swoim zdaniem. Zdanie ekspertów, jako istotny czynnik przy zakupach, wskazało 38% ankietowanych, natomiast inni użytkownicy, korzystający z witryny, otrzymali o jeden punkt procentowy mniej. Z kolei według Attention Marketing Research, ponad 60% osób, za wiarygodną oraz pomocą opinię, uważa zdanie rodziny i przyjaciół.
Duży wpływ będzie miało również poradzenie sobie z sytuacją kryzysową, którą może być wystawienie negatywnej opinii, popartej właściwą argumentacją. W tym przypadku 61% użytkowników wskazało, że wyjaśnienia oraz odpowiednia reakcja na takie wydarzenia, pozwala uzyskać większe zaufanie wśród klientów. Zdecydowanie lepiej wypadnie firma, która rozmawia ze swoimi konsumentami, ponieważ w ten sposób zostanie odebrana jako profesjonalna, ze względu na chęć rozwiązania pojawiającego się problemu, aby zapewnić jak najlepszy komfort użytkowania. W końcu dobry wizerunek to podstawa w uzyskaniu zamierzonych celów.
Czy umieszczenie bardzo szczegółowej opinii ma dla pozostałych użytkowników znaczenie? Zdecydowanie tak, a najlepiej ukazuje to badanie przeprowadzone przez Spiegel Research Center. Aż 95% osób wskazało, że zanim dokona zakupu, zapoznaje się z wystawionymi recenzjami. Pozytywne opinie mają bardzo duże znaczenie, ponieważ 68% ankietowanych zadeklarowało, że widząc taki typ zdania, są bardziej zainteresowani kontaktem z firmą. Warto jednak być świadomym, że prędzej czy później pojawi się też negatywny głos. Taka opinia, może okazać się być przydatną, gdyż posiadanie samych pozytywnych ocen, wzbudza wśród odbiorców podejrzenie. Złe wypowiedzi są również doskonałą okazją do poprawy elementów, które nie działają w należyty sposób.
Sposoby na zwiększenie liczby opinii
Duża liczba opinii może spowodować, że nasze miejsce będzie lepiej odebrane, ze względu na popularność. Oczywiście w tym przypadku, aby uzyskać odpowiedni efekt, pozytywne oceny muszą przewyższać te negatywne. W jaki jednak sposób pozyskiwać opinie od użytkowników? Można to zrobić na kilka możliwości.
Pierwszą opcją będzie oferowanie określonych korzyści wynikających z napisanie opinii. Możemy podarować unikatowy kupon rabatowy lub zdecydować się na zorganizowanie konkursu z cennymi nagrodami, do którego dostęp będą miały wyłącznie te osoby, które wystawiły na stronie ocenę. Drugim sposobem, będzie zamieszczenie specjalnego formularza z pytaniami zamkniętymi lub otwartymi. Uzyskane odpowiedzi ukażą nam, które elementy podobają się najbardziej, a które są do poprawy.
Możemy również zastosować formę Q&A, za pomocą której zainteresowane osoby, zadawałyby nurtujące ich pytania, a firma odpowiadałaby na nie. Zastosowanie takiej metody, ukróciłoby dystans pomiędzy kupującym, a sprzedającym, dzięki czemu zmianie ulegnie wizerunek, który będzie korzystniejszy i bardziej wiarygodny. Należy jednak pamiętać, aby formularz związany z zadawaniem pytań lub po prostu dzieleniem się swoją opinią na temat zrealizowanej usługi lub zakupionego produktu, nie był skomplikowany. Dodatkowo, jeśli użytkownicy będą musieli podawać dużą liczbę danych, zrezygnują z podzielenia się swoim zdaniem, ze względu na chociażby czasochłonność.
Zgromadzone opinie, mogą nam pomóc w stworzeniu artykułu prezentującego najciekawsze lub najpopularniejsze produkty, dzięki czemu osoby niezdecydowane mogą przekonać się do konkretnej rzeczy. Pomocne, będzie również stworzenie specjalnych rankingów, które mogą zostać umieszczone nie tylko na stronie internetowej, ale także w mediach społecznościowych np. na Facebooku lub Instagramie. Pomocnym elementem, będzie również wspomożenie się opinią eksperta lub reklama przygotowana we współpracy ze znaną osobą.
Dobrym pomysłem na pozyskanie opinii jest wysłanie wiadomości e-mail, w której prosimy o podzielenie się swoim zdaniem ze zrealizowanego zamówienia. Prosta ankieta pomoże nam w usprawnieniu działań, natomiast klienci zauważą, że cenimy ich zdanie. Za rozwiązaną ankietę, możemy też zaoferować zniżki lub rabaty. Pomóc może nam, także zaimplementowanie na stronie czatu na żywo, za pomocą którego można komunikować się w szybki sposób, dzięki czemu otrzymanie informacji zwrotnej nie będzie stanowić większego problemu.
Podsumowanie
Opinie użytkowników mają bardzo poważny wpływ na użytkowników. Pozytywne oceny pomogą nam w pozyskaniu nowych klientów, natomiast negatywne wskażą elementy nadające się do poprawy. Znalezienie odpowiedniego sposobu na ich pozyskiwanie, polepszy kontakt pomiędzy firmą, a klientem, a także przyczyni się do usprawnienia zamierzonych przez nas celów oraz działań.